بهزیستی و دولت تدبیرو امید

دانشگاهیان حامی دکتر قلی نیا

بهزیستی و دولت تدبیرو امید

دانشگاهیان حامی دکتر قلی نیا

۸۶ درصد از زنان معتاد از زندگی خود ناراضی‌اند

سایت شهروندان به نقل از خبرگزاری مهر و بر اساس نظرات بیان شده توسط مدیرکل تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر، بیان داشت که اگرچه در سال‌های اخیر شاهد اقدامات خوب در حوزه پیشگیری از اعتیاد هستیم، اما براساس اعلام ستاد مبارزه با موادمخدر باید وضعیت اعتیاد در زنان جدی گرفته شود. قشری که ۶۲ درصد معتادانش متاهلند و ۸۶ درصد آنها از زندگی ناراضی هستند. مدیرکل تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر در این باره توضیحات بیشتری می‌دهد.

 

 

* درحال حاضر میزان شیوع موادمخدر در زنان به‌ویژه زنان مطلقه چگونه است؟

دکتر حمید صرامی، مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر گفت :  سیستم هوشمند و دینامیک مواد مخدر و روان‏گردان‏ها همواره به منظور جذب مشتریان متفاوت، تلاش شبانه‏روزی می‌کند. از جمله افراد سوءمصرف‌کننده مواد، زنان هستند که براساس آخرین طرح شیوع شناسی مصرف موادمخدر در سطح کشور، ۹ درصد جنسیت گروه مصرف‌کننده به زنان اختصاص داشته که ۶۲ درصد آنان متاهل، ۳۵ درصد مجرد و ۳ درصد مطلقه یا متارکه کرده‌اند. لذا تصور اکثر افراد جامعه درمورد اعتیاد که آن را پدیده‌ای مردانه تلقی می‌کند، باید اصلاح شود. نکته قابل تامل اینکه ۸۶ درصد از زنان مصرف‌کننده جمعیت نمونه تحقیق شیوع‏شناسی ملی اعلام کرده‌اند از زندگی خود بعضاً ناراضی هستند.

* نوع مواد مصرفی زنان چیست؟

براساس نتایج تحقیق یاد شده، نوع مواد مصرفی در زنان به ترتیب عبارت است از تریاک، شیشه و کراک (هروئین فشرده) ضمن آنکه ۳ درصد آنان از روش تزریقی استفاده می‌کنند.

* آیا آماری از سن شروع اعتیاد در زنان داریم؟

۵۰ درصداز زنان مصرف‏‌کننده مواد، اولین شروع مصرف مواد را در سن ۱۵ تا ۱۹ سالگی مطرح کرده‌اند که می‌توان از این سن به عنوان سن بحرانی برای شروع مصرف مواد نام برد. به‌عبارتی باید بگوییم در جنسیت مونث، شاهد ضربه‌پذیری نوجوانان، جوانان و بزرگسالان هستیم که قطعاً دیگر آسیب‌ها از جمله فرار از خانه، فقر و بعضاً روسپیگری را در پی خواهد داشت و بدین ترتیب موجبات آسیب‌پذیری خانواده را فراهم می‌کند.

* آیا زنان تحصیلکرده هم معتاد می‌شوند؟

وضعیت تحصیلی زنان مصرف‏کننده مواد عبارت است از: ۳ درصد بی‏سواد، ۱۵ درصد با تحصیلات ابتدایی، ۱۵ درصد با تحصیلات راهنمایی، ۴۱ درصد با تحصیلات دبیرستانی و دیپلم، ۹ درصد فوق‌دیپلم و ۱۷ درصد لیسانس بوده‏‌اند.

* زنان معمولا در چه مکان‌هایی موادمخدر مصرف می‌کنند؟

مهم‌ترین مکان‌های مصرف مواد توسط زنان به ترتیب منزل دوستان، منزل خود فرد، پارک، خوابگاه، کوچه، خیابان و دیگر اماکن آموزشی مطرح شده است.

* دلایل شروع مصرف مواد در زنان چیست و چرا میزان گرایش آنان رو به رشد است؟

براساس نتایج پژوهش ملی صورت‌پذیرفته، دلایل شروع مصرف مواد به ترتیب عبارت است از کسب لذت، کنجکاوی، تفریح، رفع مشکلات روحی ، در دسترس بودن مواد، فشار دوستان، رفع درد، کار سنگین، اختلافات خانوادگی و رفع مشکلات جنسی. اما درباره اینکه گرایش زنان به مصرف مواد در سال جاری در چه وضعیتی است باید یادآور ‏شوم پس از انجام طرح جدید شیوع‏شناسی ملی در سال جاری و مقایسه آن با طرح قبلی، می‏توان قضاوت علمی کرد که آیا گرایش زنان در سال‌های اخیر رشد داشته است یا خیر؟ البته باید تاکید کنم مصرف مواد در زنان در سطح کشورهای مختلف طی سال‏های اخیر تغییر کرده و با نوعی رشد مواجه شده است که به‌واسطه عصر جهانی شدن و تغییرات شتابان اجتماعی- فرهنگی و فناوری اطلاعات و بروز شوک‏های متعدد و همچنین ساختارهای اجتماعی کشورمان و قرار گرفتن در دوران گذار از سنت به فرامدرنیته، لذا از این‌گونه تهدیدات مستثنی نیست.

مطالب فوق برگرفته از سایت تحلیلی خبری شهروندان(به نقل از مهر) ، مورخ 14.5.1392 می باشد. آدرس سایت اخذ اطلاعات: http://www.shahrwandan.ir

 

 

نظر وبلاگ در خصوص مطالب فوق(وبلاگ قصد توهین یا هجمه بر هیچ فرد ، گروه و یا سازمانی را نداشته و حق سازمان بهزیستی و هر ذی نفع دیگری برای ارسال جوابیه و ارایه هرگونه توضیح مستند با در نظر گیری قوانین و رعایت اصول اخلاقی محفوظ است):

آقای رئیسی که عمر ریاستت بالاخره پس از چند صبح دیگر به اتمام خواهد رسید. مدیری محترمی که ترک اعتیاد متاسفانه به تشکیلات شما واگذار شده است. خودت و تیم همراه چندبار دیگر این خبر را بخوان. فکر می کنم 100 بار هم بخوانی باز جا داشته باشد. اعتیاد زنان؟ خوب متوجه می شوی که چه کوفتی است نه، چون حداقل این مورد را بنا به دلیلی که بهتر از ما می دانی، برایت بشکل ملموس تری قابل درک می باشد. آقای عزیز؟ مشکل اعتیاد، با کمپ و متادون حل نمی شود. نیازمندی به طراحی مدلی دینی روانشناختی و طراحی سامانه مدیریتی به منظور حمایت موثر اجتماعی- اقتصادی ( نه مستمری و پول توجیبی دادن که در یکی از مصاحبه های حضرتعالی آمده است؟) از این گروه وجود دارد. تا کی دست روی دست گذاردن و حل مشکل را به کمپ و متادون سپردن؟ پس کجاست مدل حمایتی سازمان بهزیستی؟ یا علی

نظرات 1 + ارسال نظر
.... یکشنبه 29 تیر 1393 ساعت 18:24

عملکرد بهزیستی در حوزه ترک اعتیاد هیچ قابل قبول نیست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد