بهزیستی و دولت تدبیرو امید

دانشگاهیان حامی دکتر قلی نیا

بهزیستی و دولت تدبیرو امید

دانشگاهیان حامی دکتر قلی نیا

20 سوال از رییس سازمان بهزیستی

اخیرا گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در صحن علنی مجلس قرائت شد. تاملی بر این گزارش و حواشی آن نشان می دهد که تقویت سیستم نظارتی و نقش اطلاع رسانی رسانه ها می تواند شرایطی را مهیا کند که مشکلات در ابتدای کار مرتفع شود و از ایجاد شرایط سخت تر برای سازمان ها جلوگیری کرد.

 

 

به گزارش خبرنگار عصر خبر ، سازمان بهزیستی یکی از سازمان های تحت پوشش وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی می باشد سازمانی که به نظر می رسد می بایست در حوزه های 20 گانه ای پاسخ هایی قانع کننده برای دکتر ربیعی وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و آحاد مردم داشته باشد.

 

1)قطعا داشتن برنامه استراتژیک یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن اشاره کرد سوال این جاست آیا برنامه استراتژیک سازمان بهزیستی جامعیت و مانعیت فعالیتی دارد؟

 

2)بهزیستی چه میزان خدمات به معلولان می دهد و چند درصد افراد واجد شرایط ( معلول) از خدمات سازمان استفاده می کنند؟

 

3) در حوزه سالمندان وضعیت سازمان چگونه است؟

 

4) در حوزه اعتیاد و آسیب های نوظهور ، سازمان بهزیستی چه اقداماتی را انجام داده است؟ و آیا فقط با کمپ اعتیاد می توان با این پدیده شوم مبازه کرد؟

 

5) تعداد تفاهم نامه های بهزیستی با سایر ارگان ها که بالغ بر 100 تفاهم نامه بوده است چه نتایج عملی برای سازمان و جمعیت تحت پوشش آن داشته است؟

 

6) در زمینه کودکان کار و زنان خیابانی سازمان بهزیستی چه کرده است؟ و طرح ساماندهی کوکان خیابانی و کار به کجا انجامید؟

 

7)در زمینه اشتغال معلولین چه کارهایی در بهزیستی انجام شده است( با ذکر آمار مستند )؟

 

8) بابت فصل پنجم بودجه بهزیستی( بودجه ای که سازمان به بخش غیر دولتی مرتبط با خود پرداخت می کند) چه مبالغی و چند میلیارد تومان و به کدام موسسات پرداخت شده است؟و شیوه نظارتی برفصل پنجم بودجه چگونه است؟

 

9) توضیحاتی راجب تعداد نفرات تحت پوشش سازمان بهزیستی برای اخذ یارانه از دولت داده شود؟

 

10) چرا برخی مراکز که به سازمان بهزیستی تعهد می دهند که یارانه نمی خواهند ولی در عمل و به اسم آنها یارانه داده می شود؟

 

11) چه میزان بن و کارت هدیه بانکی و به چه اشخاصی و بابت چه کارهایی پرداخت شده است؟

 

12) جابه جایی سرفصل های بودجه سازمان بهزیستی چه مواردی بوده است؟

 

13) آیا در بودجه عمرانی سازمان جابه جایی هایی انجام گرفته است؟ و قضیه ساخت طبقه 10 در ستاد مرکزی سازمان و ساخت و ساز مرکز قدوسی چیست؟

 

14) خانم (پ ) که معاون آقای (الف) در معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی ریاست جمهوری بوده است چطور موفق به استخدام خواهر زاده اش می شود. اصولا وضعیت استخدامی در سازمان چگونه است؟

 

15) چرا مزایده ها و مناقصه های بزرگ در سازمان بهزیستی آن گونه که باید انجام نمی شود و سازمان در قالب معاملات کوچک و متوسط در این زمینه فعالیت می کند؟

 

16)املاک بهزیستی به چه کسانی و با چه شرایطی و با چه قیمتی فروخته شده است؟ مثل ملک دربند و خیابان افریقا.

 

17) انتصابات در بهزیستی چگونه است؟ و آقای (الف) چگونه با مدرک دیپلم مدیر کل اسبق بهزیستی استان مرکزی شد؟

 

18) چرا آقای (ف) که از همکاران رییس سازمان بهزیستی در آذربایحان بوده بدون داشتن سابقه مدیر کلی و از مشاورت رییس سازمان به مقام معاون مدیریت و منابع(اداری مالی) سازمان منصوب می شود. وی که پزشک است چه تخصصی در امور مالی و اداری دارد؟

 

19) هزینه های تجهیز مرکز توانبخشی آرمان شایان چقدر بوده است؟

 

20) هزینه های طرح آفتاب از چه محلی تهیه شده است؟

 

مطالب فوق برگرفته از سایت عصر خبر، با کد مطلب 31638 مورخ 1392.9.27 می باشد.

آدرس سایت اخذ اطلاعات: http://asrkhabar.com .

نظر وبلاگ در خصوص سوالات فوق(وبلاگ قصد توهین یا هجمه بر هیچ فرد ، گروه و یا سازمانی را نداشته و حق سازمان بهزیستی یا هر ذی نفع دیگری برای ارسال جوابیه و ارایه هرگونه توضیح مستند با در نظر گیری قوانین و رعایت اصول اخلاقی محفوظ است):

 

بنظر می رسد سازمان بهزیستی، برنامه جامع و مانع مدونی نداشته باشد که در تمام نقدها به برنامه سازمان گیر می دهند. طبق آمار رسمی و غیر رسمی و بدور از خدمات موردی قابل ذکر، سطح پوشش کلی خدمات رسانی سازمان در حدود 20 درصد است. در حوزه سالمندان، هیچ کار تخصصی در سازمان انجام نشده است. مراکز نگهداری سالمندان غالبا توسط بخش خصوصی اداره می شود . کارگروه عهده دار مباحث سالمندان دکتر نحوی نژاد است و چند کارشناس(حتی بنظر می رسد که به این فرد نیروی کافی برای برنامه ریزی نیز داده نشده باشد که پسندیده خواهد بود سازمان نظرات خودش را منعکس نماید). برنامه ریزی و اقدام موثر در حوزه آسیب های نوظهور در سازمان بهزیستی در حد شعار(بسیار سطحی و کم عمق) است. در خصوص مبارزه با اعتیاد نیز سازمان هیچ رویکردی جز افزایش کمپ ها و ارایه متادون ندارد. هیچ تیم کارشناسی( با تاکید بر متخصصان صاحب نظر درحوزه های دینی و روانشناسی) جهت مقابله با اعتیاد و طراحی مدل مناسب در سازمان وارد عمل نشده اند و اگر فعل احتمالی هم صورت پذیرفته باشد ،نتیجه اثربخشی بدست نیامده یا به اطلاع مردم رسانیده نشده است که خودش قابل بررسی است. اما تا دلتان بخواهد فعالیت های کم اثر(در اصطلاح عوام نمایشی) با تاکید بر حوزه به اصطلاح اطلاع رسانی و آگاه سازی؟؟؟ اجرا می شود. در صورت لزوم اسناد معقول و محکمه پسندی در این خصوص می توان ارایه کرد(با تاکید بر کمپین ها).

در بحث تفاهم نامه ها بنظر می رسد که مدیر سازمان با هر سازمان و مدیری که قصد افزایش ارتباطات را داشته باشد،کار را با تفاهم نامه اولیه رسمی می کند. تفاهم نامه های سازمان عموما فاقد کارکرد و یا نظارت و پیگیری لازم بوده و اثبات این مدعا بدون نیاز به کار تحقیقاتی در عملکرد فعالیتی سازمان قابل مشاهده می باشد. بحث کودکان خیابانی در ایران چندان مطرح نیست . در خصوص کودکان کار نیز تنها بخش کودکان کار در قالب دستفروش ها و تکدی گری خیابانی قابل پیگیری است. سازمان بهزیستی هیچ اقدام موثری در این حوزه برنداشته است. اشتغال معلولان نیز دچار تراژدی وحشتناکی است، حجم زیادی از آمارهای مربوط به اشتغال در نفس خود، مسئله دارند. دادن وام به اصطلاح خوداشتغالی، استفاده از آمار افراد جذب شده در مراکز تحت پوشش سازمان و مواردی همانند به حساب اشتغال معلولان زده می شود. این در حالی است که سازمان می بایست اقدام به برندسازی می کرد، زنجیره های شغلی طراحی می شد،کارگاه های حمایتی مجددا فعال می شد ،جاذبه های جذب معلولان توسط بخش خصوصی افزایش می یافت، سهمیه سه درصد اشتغال معلولان در دستگاه های دولتی پیگیری موثر می شد و غیره که بنظر می رسد سازمان بهزیستی، در این بخش ها خیلی کم رنگ عمل کرده است.

در خصوص فصل پنج نمی خواهیم صحبت کنیم چون آنقدر با مسائل تخصصی قابل پیگیری مواجه شدیم که ترجیحا باید سکوت کرد و در زمان و مکان اختصاصی خودش حرف زد. در خصوص افرادیارانه بگیر و واقعی نبودن آمار چند توضیح قابل ذکر است. توضیح اول اینکه بانک اطلاعاتی سازمان مشکلاتی چند داشت که با یکپارچه کردن آن تا اندازه ای تداخل ها کاهش یافته و آمار واقعی تر و قابل دفاع شده است. مشکل قابل بحث در آمار افراد تحت پوشش مراکز سازمان از شیرخوارگاه ها گرفته تا افراد مجهول الهویه است . در واقع مشکل در مبلغ واریزی به حساب تک تک افراد تحت پوشش نیست و مشکل در مبلغ واریزی به حساب موسسات خدمات رسانی طرف حساب سازمان و آمار ارایه شده توسط آنها است. ادله غیر رسمی بیان شده نیز آن است که سرانه در نظرگرفته شده به جایی و کسی نمی رسد و نمی تواند خرج و مخارج را جبران کند؟؟؟

مراکزی که یارانه نمی خواهند ولی اسم آنهابعنوان یارانه بگیر رد می شود، نوعی شمشیر دولب برای سازمان هستند. از یکطرف بودجه آنها در سایر موارد خرج می شود. مواردی که بدلیل تاخیر بودجه نمی توان آنها را معطل گذاشت. از طرف دیگر بدلیل غیر شفاف بودن و استفاده از مکانیزم های انتقال غیر مصوب، احتمال فساد در آنها وجود دارد.

در خصوص پخش بن کارت ها و کارت های هدیه بهتر است صحبتی نشود. چرا که خیلی ها باید جوابگو باشند(متاسفانه شنیده ها گویای این واقعیت است که در کشور در بخش های مختلف چنین مشکلی وجود داشته و بهتر است دولت در این خصوص چاره اندیشی کند. در سازمان بهزیستی باید به بررسی موضوع تا این حد اکتفا کرد که اگر چنین کاری صورت گرفته؟؟؟ انگیزه پخش چه بوده است).

در خصوص جابجایی سرفصل های بودجه باید توضیح داد که بخشی از این جابجایی ها قانونی است. اما سازمان بهزیستی بودجه عمرانی نداشته، لذا سازمان باید درباره ساخت و سازهای گوناگون که می توان حتی به تفکیک به آنها اشاره داشت پاسخگو باشد. در خصوص خانم پ باید گفت که خیلی موارد دیگر را می توان در خصوص اثرگذاری هایشان در سازمان بشکل مستند یا روایتی مطرح کرد که بدلیل ورود به حریم شخصی افراد ترجیح داده می شود درباره آن صحبتی بعمل نیاید.

عدم تمایل سازمان به برگزاری مناقصه و مزایده متوسط و بزرگ، مشکلی است که سازمان بازرسی کشور باید به آن حساس باشد. اما این امر واقعیت دارد که بخش قابل ملاحظه ای از داد و ستدهای سازمان در قالب ارایه فاکتور انجام می شود(اما علت؟؟؟).این کار تا سر حد اسکله اردوگاه بابلسر با پیمانکاری آقای ؟؟؟ نیز قابل بحث است . که فعلا ترجیح برآن است که در خصوص اینگونه موارد بحثی صورت نپذیرد. در خصوص املاک واگذاری بهزیستی نیز علی الظاهر تشریفات قانونی رعایت شده است ولی در صورت نیاز ، توصیه می شود که سازمان بازرسی کشور بعنوان یک بخش تخصصی وارد شود. ملک خیابان افریقا و املاک دربند و چند ملک بزرگ دیگر نیز موارد خوبی جهت ورود اولیه سازمان بازرسی می باشند.

درباره انتصابات هم باید بیان کرد که انتصابات جزو اختیارات مدیر سازمان است. اما در نظر گیری صرف و صلاح سازمان و وجود شرایط از الزامات می باشد. در این خصوص می توان به انتصاب برخی از مدیران کل فعلی و قبلی استانی و شرایط آنها- ترجیحا ذکر نام نمی شود- ، برخی از معاونین و مدیران کل ستادی سازمان و غیره اشاره داشت. اما درباره آقای ف باید گفت که هر چند نامبرده فاقد تجربه اولیه لازم برای اینکار بوده اما  تا جایی که ما اطلاع داریم، شخصا فرد باهوش و پاکدستی بوده است و در صورت وجود مدارک ابطال کننده این ادعا، مشکل را در جاهای دیگر باید جستجو کرد.

مرکز آرمان شایان نیز مرکزی بوده که بخش زیادی از هزینه های تاسیس و تجهیز آن توسط خیرین تامین شده است. اما مسئله قابل بررسی دقت در واگذاری های صورت گرفته و نیازمندی به شفاف سازی در این خصوص است. سطح و میزان هزینه کردهای انجام شده نیز جای بحث هایی چند دارد که در صورت نیاز خود خیرین ارایه کننده کمک باید مطالبه گری کنند و ارتباط چندانی حداقل بشکل مستقیم به سازمان های نظارتی پیدا نمی کند. تا جایی که اطلاعات کسب کرده ایم،طرح آفتاب نیز طرح برخوردار از سرفصل هزینه ای مصوب نیست و بهتر است سازمان در خصوص آن توضیح دهد. امیدواریم این وبلاگ بدور از هتک حرمت و توهین، در راستای تنویر افکار مخاطبین و پرسش طلبی فضای رسانه ای، گامی برداشته و مشارکتی کرده باشد.

 


نظرات 1 + ارسال نظر
سجاد یکشنبه 29 تیر 1393 ساعت 18:42

2000 سوال هم بکنی گم سوال کردی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد